Met grote regelmaat verschijnt op onze tv-schermen een ongeschoren zwerver, die zegt:
?Ik heb een enorm respect voor de zon.
Ik geloof in de zon.
Ik heb ook iets met bomen.?
We zien hem in de as van een kampvuurtje peuren en aan de oever van een schitterend meertje in een overweldigende natuur gezeten, zegt hij ook nog, dat ze hem wel eens een hippie hebben genoemd. Waarna hij een terreinwagen bestijgt en van het scherm verdwijnt.
Wie is deze zweefkees?
Het is het boegbeeld van Shell, dat met deze campagne het imago wil uitstralen van een natuurbeschermingsbeweging, groter dan het Wereld Natuur Fonds en Greenpeace samen.
Als ik personeelchef van een grote firma was en een sollicitant zou zich melden met de mededeling: ?Ik geloof in de zon en ik heb ook iets met bomen'? Ik zou hem vriendelijk uitgeleide doen met de verzekering ?dat hij nog van ons hoort?.
Bij Shell wordt'ie boegbeeld, belangrijkste man. Op hun site zag ik dat Shell ook 'huiswerkcursussen voor allochtonen' organiseert.
Hoe sociaal-maatschappelijker een firma zichzelf afschildert, hoe groter mijn wantrouwen.