De hype rond Second Life is nog lang niet over zijn hoogtepunt heen. Banken, verzekeringsmaatschappijen, winkelketens en ambassades bouwen er hun virtuele kantoren en supermarkten.
Maar ook overheidsinstanties kopen er land en laten stadhuizen en ontmoetingsplekken aanleggen. Virtuele bouwsels, luchtkastelen, ontworpen en gebouwd met echt (gemeenschaps)geld!
Den Haag opent binnenkort een virtuele strandtent, die volgens verantwoordelijk wethouder Huffnagel 17000 euro gaat kosten - volgens de ambtelijke stukken 30.000 euro.
Je kunt er 'op het strand liggen zonnen, vliegeren met het nieuwe Den Haag-logo en praten met stadsgenoten'. (Dit is een citaat - de aanhalingstekens zijn niet bedoeld om ironie aan te geven.)
'Wat zie jij bleek. Griep?'
'Nee, hoor, ik heb de hele dag in de zon gelegen.'
'Dan smeer jij je zeker in met zonnebrandfactor PlusVijftig?'
'Ja, hè, hè, in Second Life natuurlijk. In de Haagse strandtent. Lekker rustig daar. De enige andere bezoeker was de virtuele wethouder Huffnagel. Geinige kerel. Maar een beetje opdringerig. Kwam steeds vragen of ik samen met hem wilde vliegeren met zijn nieuwe logo. Maar ik wou lekker van de zon genieten.'
'Even, hoor... je zit achter je computer... die zon schijnt toch niet echt?'
'Nee, dat is het mooie nou juist. Je hoeft je niet in te smeren met dat plakspul, je krijgt geen zandkorrels in je zwembroek en je hebt dat zenuwslopend geruis van de zee niet de hele dag aan je kop.'
Voor de goede orde:
Second Life heeft wereldwijd bijna vier miljoen gebruikers, waarvan slechts tien procent regelmatig inlogt. Er zijn in totaal zesduizend Nederlanders actief.
Eind van de maand opent Zoetermeer 's werelds eerste digitale stadhuis, waarin 25000 euro is geïnvesteerd.