De autorijders moesten de trein ingelokt door ze ?een krantje en croissantje? te beloven.
Vijftien jaar geleden heeft ex-minister van Verkeer Hanja May-Weggen de basis gelegd voor de onverbrekelijke relatie tussen de trein en de croissant.
Met het krantje is het overdonderend gelukt. Aan het eind van de dag struikel je in de trein over de achtergelaten Metro?s en Spitsen.
Een croissant is in de trein niet verkrijgbaar. Wel in de junkvreettenten in de stations.
Er komt nu een OV-chipkaart - gratis voor de vaste NS-klanten - waarmee de treinreiziger kan tanken, parkeren, een auto huren en zijn fiets stallen. Maar het aller- allerbelangrijkste geschetste toekomstideaal - en de hele gratis chipkaartcampagne lijkt erop aan te sturen: de reiziger kan eindelijk terecht voor zijn croissant, onontbeerlijk voor een geslaagde treinreis.
Je krijgt de indruk dat alle treinplannetjes worden bedacht door mensen die nooit met de trein reizen.
Want wie eet er nu een croissant in de trein?
Tijdens het eten van een stationscroissant, heb je twee Spitsen en een Metro nodig om de schilfers op te vangen.
Tip:
aan de kiosken op de perrons is een groot model krentenbol te verkrijgen, die onbeboterd moeilijk is weg te werken, maar je krijgt toch het gevoel dat je niet al te ongezonde troep naar binnen hebt gewerkt.
Bovendien stilt deze reuzenbol de honger tijdens vertragingen tot maximaal een uur.
Goede reis!