Gisteravond zag ik een bijzondere documentaire:
The White Diamond van Werner Herzog.
Vele uren later was ik nog bezig te bedenken ?waar de film precies over ging?. Goed teken, wat mij betreft.
Als je in de aankondiging leest dat een Engelse geleerde een klein, met helium gevuld luchtschip heeft gebouwd, waarmee hij - gezeten in een klein open bakje onder de ballon - over de toppen van het regenwoud in Guyana gaat vliegen, verwacht je een duidelijke doelstelling bij deze expeditie.
De lichtopgewonden geleerde (een ingetogen 'mad professor') zegt wel ergens dat op de boomtoppen van dat regenwoud unieke, niet eerder onderzochte flora en fauna is te vinden, maar in de film zien we daar nauwelijks iets van terug.
Je vermoedt dat Werner Herzog werd aangetrokken door de gekte van de man en het gevaar van de onderneming. Twaalf jaar tevoren had de Engelse geleerde het ook geprobeerd, maar toen viel een meevliegende cameraman uit het bakje en overleed.
Volgens mij ligt de kern van de docu besloten in één shot. De geleerde heeft zijn tocht over het regenwoud volbracht, maakt een geslaagde landing, waarna de camera minutenlang het hoofd van de vliegenier in close-up houdt.
Zijn gezicht heeft een extatische, dromerige, hemelse uitdrukking gekregen, tussen lachen en huilen in.
Dat is dus het eigenlijke onderwerp: de vliegende mens, in zijn meest elementaire gedaante.
De documentaire - met nog een aantal intrigerende zijlijnen - eindigt met een shot, waarin één miljoen zwaluwen tegelijk, een gigantische waterval omcirkelen en in de geheime, nooit door mensenogen aanschouwde grot achter het watergordijn vliegen - hun rust- en broedplaats.
De muziek van ?onze eigen? Ernst Reijseger is prachtig.
Ik zag de docu in het FilmTheater van Hilversum en dat was ook interessant: een digitale versie, vertoond met behulp van een computer en een HD-videobeamer. Met een bijna even goede kwaliteit als van 'echte film' (zeggen we nu nog).
Momenteel worden 180 filmhuizen in Europa uitgerust met deze apparatuur. Er komt geen celluloid meer aan te pas.
In de nabije toekomst worden de documentaires per satelliet naar de bioscopen gestuurd, zodat een grote besparing op kopie- en verzendkosten wordt verkregen.