Vanmorgen zal ik hem niet opbellen met de vraag commentaar te leveren. Onze eigen onderzoeker dr. Nak de Weert laat ik nu maar eens met rust. Hij is op de rand van een formidabele burn-out, zeggen zijn medewerkers.
Geen wonder, want de vraag naar cijfers is groter dan ooit.
Een eigen onderzoekje leert, dat het nieuws in de tweede helft van 2005 voor 61% uit onderzoeksresultaten bestaat.
Onderwerp en resultaat doen er in feite niet toe. Als het maar een lekker berichtje oplevert.
Wat moeten we bijvoorbeeld met die rituele onderzoeken naar het consumentengedrag in de maand december? En wat moeten we met de onderling sterk afwijkende cijfers?
Het ene onderzoek meldt dat de Kerstman populairder is dan ooit, maar toch 5% minder omzet zal genereren.
Het andere onderzoek verwacht dat de in populariteit dalende Sinterklaas voor een omzetstijging van 10% zal zorgen.
Moeten we onze eigen conclusies trekken?
Gaat de omzet er in december gemiddeld met 5% op vooruit?
Nou, en? Wat kan mij het schelen.
Ik ben onderzoeksmoe.
Was het maar januari.
Met de verse nieuwe onderzoeken van 2006.