Een museum dat ?s avonds open is - goed idee.
GEM, het Museum voor Actuele Kunst, dat in Den Haag naast het Gemeentemuseum staat, is geopend van twee uur ?s middags tot tien uur ?s avonds. En het werkt: velen gaan ?na het eten een tentoonstellinkje pakken?.
Momenteel is werk te zien van Marcel van Eeden, Elke Krystufek en de Prix de Rome-prijswinnaars.
Ik wist niet wat ik meemaakte: een vol, geanimeerd terras, tot laat in de avond - in Den Haag!
Gisteravond werd een catalogus gepresenteerd, waarin tekenaar Marcel van Eedens gehele oeuvre van de afgelopen tien jaar is opgenomen: ruim tweeduizend tekeningen.
Van Eeden is voor Bieslog geen onbekende (zie het dossier: Drie tekenaars op internet); de meeste Bieslogbezoekers kennen de sites van Van Eeden.
Op zijn tentoonstelling hangen honderden tekeningen, zaal na zaal, in rijen boven elkaar.
Een indrukwekkende ervaring - Van Eedens heroïsche poging ?de wereld van voor zijn geboorte' te tekenen.
De hoofdredacteur van Bieslog vond het een eer dat hem werd gevraagd het eerste exemplaar van het boek van deze belangrijke kunstenaar ten doop te houden.
Maar het was de ijdele redenaar kennelijk naar het hoofd gestegen, want wie houdt er nu een lezing met de titel:
'De afwezigheid, als leidraad voor een nieuwe uitgangspuntendiscussie over de kunst van toen en nu en de positie van de kunstenaar en het museum in de 21e eeuw.'
Wij hebben het betoog hier beperkt tot de passages over Van Eeden in relatie tot internet.
Er ontstond na afloop van de lezing grote verwarring onder de toehoorders.
De hoofdredacteur had met stelligheid beweerd, dat Marcel van Eeden niet op de opening van zijn eigen overzichtstentoonstelling aanwezig was (?Waarmee hij een statement wil afgeven!?), maar velen signaleerden de kunstenaar in de hal van het gebouw, terwijl hij boeken signeerde en zich onderhield met zijn talrijke bewonderaars.
Gaat dat zien! Op internet, in het boek en in het museum.
Toegegeven: de tekeningen in het echt zijn toch wel het mooist...