Bieslog - Representatie van het Menselijk Restant
  Klik op de hut voor bezichtiging


  webcam in redactielokaal (werkt niet meer)

 Hoofdredacteur Wim de Bie leest alle reacties - redactie@bieslog.nl

Url = verwijzing naar andere site

beluister = hoorspel, reportage, geluidsact

Video = filmpjes

= bijlagen
De foto's zijn vergrootbaar tot de originele afmetingen.








dinsdag 4 september 2007 14:35  verstuur

Representatie van het Menselijk Restant

Beeldvergroting: \'...resten van de straat geschraapt..\'
'...resten van de straat geschraapt..'

In de Dordtse galerie Zwartbroek wordt vrijdag 7 september a.s. de tentoonstelling Representatie van het Menselijk Restant geopend - een nieuw werk van de 35-jarige kunstenaar Bedo Hafmans.

Te zien zijn een groot aantal menselijke overblijfselen, die werden verzameld na een recente aanslag met een autobom in een straat van Bagdad, Irak.

  • Bedo Hafmans, heb jijzelf die menselijke resten ter plekke verzameld?

'Nee, voor de visualisering van mijn concept was dat niet nodig. Ik heb de menselijke resten betrokken van een ziekenhuis in Bagdad, waar men het belang inzag van mijn benadering. Men heeft, direct na een grote aanslag, speciaal voor dit project menselijke overblijfselen verzameld, van de straat geschraapt zeg maar en naar Nederland gestuurd. Het betreft dus restanten van Irakese burgers.'

  • Nu zijn die restanten te zien in een kunstgalerie, neergelegd in vitrines - wat is de gedachte achter deze opstelling?

'In dit kunstwerk onderzoek ik de relatie tussen schokkende gebeurtenissen elders op de wereld en de representatie ervan hier in het Westen.
En ik stel een paar essentiële vragen:
Hoe worden die gebeurtenissen en de symbolen ervan ingezet als artefacten binnen het publieke denken?
Hoe functioneert onze publieke ruimte en hoe verhoudt de kunstzinnige reflectie zich hiertoe?
Is kunst die een maatschappelijke positie wil innemen, wanhopig en opportunistisch bezig bestaansrecht en relevantie te hervinden?
Waarom richt de hedendaagse kunst zich zo nadrukkelijk op externe issues en conflicten?'

  • Nadrukkelijk, zeg je, je kunt ook zeggen gruwelijk. De lichaamsresten die je tentoonstelt, waar we met moeite iets menselijks in kunnen ontdekken - hier en daar een stukje voet, een vermoeden van arm, een fragmentje schedel - komen bij menigeen keihard aan.

'Die kritiek corporeer ik nu juist in. De menselijke resten, beladen symbolen van gemedieerde informatie, heb ik in een culturele setting geplaatst, waardoor de zeggingskracht en potentie van kunst in relatie tot maatschappelijke issues kritisch tegen het licht wordt gehouden.'

  • Wat gebeurt er na afloop van de tentoonstelling met de kunstwerken?

'Die worden naar Bagdad teruggestuurd, waar ze aan de nabestaanden worden teruggegeven. Voor zover die nog te achterhalen zijn.'