Een paar keer al heb ik in interviews beweerd, dat nieuwe mediamakers hun nieuwe plannen en ideeën niet meer naar de bolwerken van de oude media hoeven brengen, maar zelf aan de slag kunnen gaan met behulp van de nieuwe digitale technieken.
Pedante uitspraak. Want wat weet ik ervan?
In deze serie hoop ik broedplaatsen te bezoeken waar de nieuwe makers aan het werk zijn.
De Amsterdamse productiestudio Submarine is zo?n plek. Hier worden de grenzen tussen nieuwe en oude media, hoge en lage cultuur, en kunst en commercie verkend en overschreden.
?Hoe ik de toekomst zie? Als oneindig positief. Ik ga elke dag fluitend naar m?n werk?, zegt Bruno Felix, een van de oprichters.
Op de site van SubmarineChannel zijn vele voorbeelden van grensoverschrijding te vinden.
Het project van Chris Keulemans bijvoorbeeld, die in een roman, een dvd, een radiodocumentaire en een website de Amerikaanse popcultuur tussen 1961 en 1995 verkent. Wat een schat aan materiaal is op die site te vinden!
Bij Submarine vinden we ook Hotel, het nieuwe Flashproject van internetkunstenaar Han Hoogerbrugge. Twee prachtige delen staan al on line. ('Via de site trekt Hotel wereldwijd meer bezoekers dan een Nederlandse speelfilm.')
Over een paar maanden volgt een gamesite, die behoort bij het gigantische multimediale project van Peter Greenaway - The Tulse Luper Journey (o.a. drie films, boeken en DVD?s).
Kortom hier gonst en bromt het. Ik beveel een bezoek aan SubmarineChannel van harte aan.