Bieslog - Het podcasten van de kranten
  Klik op de hut voor bezichtiging


  webcam in redactielokaal (werkt niet meer)

 Hoofdredacteur Wim de Bie leest alle reacties - redactie@bieslog.nl

Url = verwijzing naar andere site

beluister = hoorspel, reportage, geluidsact

Video = filmpjes

= bijlagen
De foto's zijn vergrootbaar tot de originele afmetingen.








donderdag 9 februari 2006 14:51  verstuur

Het podcasten van de kranten

Beeldvergroting: (The Guardian)
(The Guardian)

Twee miljoen maal is de podcast van de Ricky Gervais Show momenteel gedownload en het 'radioprogramma' van een halfuur is daarmee de populairste van de duizenden podcasts die overal ter wereld als paddestoelen uit de grond schieten.

De 12-delige show van Gervais, waarop men zich gratis kan abonneren, wordt aangeboden door een krant, The Guardian, en volgens mij vormt het succes een aanwijzing hoe kranten met dit nieuwe medium kunnen omgaan.
Iets exclusiefs brengen, uitsluitend op internet te bekijken of te beluisteren - het lijkt een betere weg dan het brengen van nieuwsreportages die vaak kwalitatief minder zijn dan wat op de televisie in de journaals al in ruime mate voorhanden is.

De podcast van Gervais is nu nog gratis te ontvangen - dat de gebruikers voor een tweede serie zullen moeten betalen ligt voor de hand.
Als er van de twee miljoen luisteraars een miljoen overblijven die bereid zijn 1 euro 50 per aflevering te betalen, heeft The Guardian een leuke commerciële activiteit in huis gehaald.

Heel anders gaat The New York Times met het verschijnsel podcasting om.
De krant heeft veertien podcasts geïnitieerd, die naast dagelijks voorpaginanieuws, o.a. ook wijntips, restaurantbesprekingen en boek- en filmrecensies versturen.

Is pod- en vodcasting een hype?
Misschien. Voorlopig is het een buitengewoon interessante, nieuwe manier van 'uitzenden'.