?Wij hebben een detail uit het affiche van een der politieke partijen gelicht en over enkele ogenblikken vragen wij u, door middel van muisklikken, bijgaande foto zo groot mogelijk op uw scherm te projecteren.
Dit is het gezicht van een kandidate die in interviews bij herhaling heeft gezegd het vervelend te vinden niet te worden aangesproken op de inhoud van haar partijprogramma, maar op haar ?vrouwzijn? en uiterlijk.
?Nou ja?, gaf zij onlangs in een interview toe, ?een enkele keer maak ik er wèl gebruik van.?
Die ?enkele keer? moet het moment zijn geweest waarop zij poseerde voor het maken van de affichefoto.
Hier is een uiterst geavanceerde reclametechniek toegepast: de zgn. EyeSpanking, ontwikkeld door dr. Dwayne Kwong Song, verbonden aan de Utah University.
Tests hebben uitgewezen dat 93,6 % van de heteroheren en lesbodames die 85 seconden recht en onafgebroken in deze ogen kijken, 22 januari aanstaande op haar gaan stemmen.
De overige 6,4% gaf aan lichte twijfel te koesteren.
Na een tweede kijkperiode verklaarden ook deze proefpersonen hun stem onvoorwaardelijk aan haar te zullen geven.
Ook bij het andere deel der kiezers - de homoheren en de heterodames - leidde de alom bekende kijk-eens-in-de-poppetjes-van-mijn-ogen-test tot een significant resultaat.
Vóór ogenpeiling gaf 6,7% van deze kiezersgroep aan op haar te zullen stemmen; na het gedurende 2,3 minuut staren in haar ogen, was dit percentage opgelopen tot 34,7%.
Klik nu de foto op tot originele grootte, kijk aandachtig gedurende 1 minuut in de ogen en registreer het effect dat in lichamelijke en geestelijke zin op u wordt uitgeoefend.?
Prof. dr. Nak de Weert, als oog- en oorpeildeskundige verbonden aan het Nak de Weert Instituut