Bieslog - Bieslogs Kleine Sperziebonentest
  Klik op de hut voor bezichtiging


  webcam in redactielokaal (werkt niet meer)

 Hoofdredacteur Wim de Bie leest alle reacties - redactie@bieslog.nl

Url = verwijzing naar andere site

beluister = hoorspel, reportage, geluidsact

Video = filmpjes

= bijlagen
De foto's zijn vergrootbaar tot de originele afmetingen.








woensdag 21 augustus 2002 14:11  verstuur

Bieslogs Kleine Sperziebonentest
Onze regering waarschuwt: we zullen het komende jaar de buikriem moeten aanhalen.

Beeldvergroting: Foto 1 - de testbonen in ons laboratorium
Foto 1 - de testbonen in ons laboratorium
Beeldvergroting: Foto 2 - prijs- en kwaliteitsverschil (foto\'s zijn opklikbaar)
Foto 2 - prijs- en kwaliteitsverschil (foto's zijn opklikbaar)

In de Volkskrant van vandaag staan dertien suggesties voor makkelijk en effectief bezuinigen (pagina 9).
Bijvoorbeeld: ?Onderhoud uw spullen, poets uw schoenen, plak zelf eens een fietsband, repareer dingen.?
Nu draagt uw hoofdredacteur twee sterren op zijn welpenpet, dus deze maatregelen vallen hem niet zwaar.

Een andere suggestie luidt:
?Voor schoongemaakte gesneden groenten, zoals sla, boontjes of bloemkool, bent u al gauw tot acht keer meer geld kwijt.?

De schrik is groot.
De kookkunst van de hoofdredacteur bestaat uit het openknippen van een zak Thaise mix, de inhoud in een wok kieperen en bakken maar! Eet hij acht keer te duur?

Voor de Bieslog Sperziebonentest wogen wij bij twee willekeurige supermarkten 500 gram sperziebonen af en kochten wij 500 gram gewassen en gesneden sperziebonen.

Bij Konmar betaalden wij:
2x 250 gram gewassen bonen à 1.39 euro = 2.78 euro
500 gram losse bonen = 0.49 euro

Bij Albert Heijn:
500 gram gewassen bonen = 1.69 euro
500 gram losse bonen = 0.29 euro

Trek zelf uw conclusies. Het verschil tussen gewassen en losse bonen is evident, het verschil tussen de supermarkten is opzienbarend.
De Konmarbonen zijn niet alleen duurder, ze zijn ook zichtbaar slechter dan van AH (zie foto 2).

Dit is een onafhankelijke, niet gesponsorde test. We hadden veel meer supermarkten moeten bezoeken voor een duidelijker inzicht in de wereld van de sperzieboon. Maar we vormen een kleine organisatie: de hoofdredacteur zal deze testbonen zelf moeten opeten en daar heeft hij zijn handen al vol aan.